LOOP

Indledning
Vi er i gang med et projekt på modul 5 om medborgerskab og samskabelse, i den anledning er vi blevet tildelt børnehuset Tøjhushaven i Randers, med målgruppen 3-5 år. Projektet skal være udformet på en måde, så børnene kan være deltagende og have medbestemmelse i udformningen af det endelige produkt. Gennem projektet vil der løbende, blive lagt blogindlæg ud fra de studerende, så pædagogen og børnene kan følge med i tankerne og processerne, hen til det færdige produkt. Kommunikationen foregår gennem forskellige digitale platforme, institutionen og de studerende imellem.

Temaloop
Vi arbejder med temaet følelser, hvor vi tager udgangspunkt i vores egen interesse. I arbejdet med temaet følelser vil vi lave et samskabelsesprojekt, med ”Tøjhushavens Børnehus”. Vi arbejder med målgruppen 3-5 år, hvilket gør at vi kan tage fat i den grundlæggende forståelse af følelser.

Vi vil forsøge at give en forståelse af det at være, sur, glad og ked af det. Disse tre følelser er en del af de følelser som vi vil beskrive som grundfølelserne. Det er disse følelser der er vigtigst at få udviklet da de er med til at kunne forstå de andre følelser. Vi vil gøre det gennem en fortælling om frikadellen Fida, hvor børnene skal hjælpe Fida med at blive glad på sin første dag i børnehaven.

Temaet blev som sagt valgt af egen interesse, hvor vi har en problemformulering som lyder, Hvordan kan vi som pædagoger give en forståelse af hvad følelser er samt på hvilket måder de kommer til udtryk i mimik.

Projektet dækker over flere af de 6 lærerplanstemaer, da der arbejdes med børnenes forståelse af empati og følelser. Snakker vi om det sociale skal børnene lærer at vise omsorg og empati overfor hinanden, hvilket ikke er muligt uden den grundlæggende forståelse af følelserne. Følelser kommer også til udtryk gennem forskellige mimiker, og forskellige kropsholdninger. Disse udtryk er vigtige at forstå for at man kan få den fulde sammenhæng i kommunikation og derved sproget. Ser vi på krop og bevægelse, vil det at kende følelserne gøre at man følger sine sanser mere i sine bevægelser, da man har en forforståelse af at eksempelvis krydsede arme tit antyder en form for negativitet.

Når vi ser på et barns personlige udvikling, vil denne udvikling være meget afhængig af forståelse af følelser, da det er dem der gør at de ved hvordan du har det med den gældende opgave. Det vil sige at har du ikke kontrol over dine følelser, vil der bruges ekstra ressourcer på at forstå hvorfor man gør som man gør. I stedet på at kigge fremad mod nye udfordringer.

Man kan med andre ord sige at det at forstå følelser er nøglen til selvforståelse, det skal forstås sådan at man kommer til at være mere bevidst om hvorfor man har det som man har det. Denne forståelse kommer gennem den verbale forståelse af følelser, da det at man kan sætte ord på følelserne viser at man har en dybere forståelse for dem. Dette gør at man også for nemmere ved at forstå andre og deres signaler.

Det at man kan stå ved sine følelser kan forbedre ens reaktionsevne i forhold til hvis man møder u-forventede elementer der vækker følelser i en. I forbindelse med dette nævnes det også at det at forstå følelser, læres ved at omgivelserne også udtrykker forskellige følelser.
Når man møder andre kulturer vil det også være en stor fordel at have styr på de mest grundlæggende følelser, da der kan være en sprogbarriere, som gør at de forskellige udtryk der kommer gennem følelserne er vil få stor betydning da man så skal aflæse hinandens koder, i kropssprog og ansigtsmimik.

Vi forsøger at holde det på et børnevenligt niveau ved at historien omhandler frikadellen Fida, som børnene kan forholde sig til og se noget sjovt ved. Vi vil have børnene til at deltage aktivt ved at de tegner deres egen Frikadelle, og navngiver den. Da børn er glade for bevægelse, vil vi også stimulere denne del under selve historieoplæsning på institutionen.
Rammeloop
Selve projektet forløber, over 3 blog indlæg, hvor der vil være en tilbagemelding fra børnehaven, efter hvert indlæg.

Vores plan er at der sammen med børnene skal skabes en fortælling om Frikadellen Fida, som skal starte i børnehave. Her møder vi Fida hvor hun er ked af det fordi hendes mor forlader hende, og så er det vores og børnenes opgave at gøre hende glad i fællesskab. I det første blog indlæg har vi planlagt at lave en præsentation af Fida, og de tre følelser som hun kommer igennem. For at få børnenes kreative side med, beder vi børnene om at tegne deres egen frikadelle, som vi vil bruge videre i historien.

I andet blog indlæg vil vi starte fortællingen om Fida´s første dag i børnehaven, hvor Fida starter med at være ked af det, og i løbet af fortællingen bliver sur. Her for Fida brug for sine frikadelle venner, som er de tegninger som børnene selv har tegnet Her for børnene så til opgave at hjælpe os med at gøre Fida glad igen, da vi spørger børnene om hvad der gør dem glad, og bruger det til at gøre Fida glad senere.

I det sidste blog indlæg vil vi præsentere børnene for det færdige produkt, som er blevet skabt med hjælp af deres tegninger og deres snak om hvordan man bliver glad.

Mulige benspænd
1. At de skal samarbejde med RGF i uge 25
2. At alle kommer med den samme følelses frikadelle

Pædagogiske bagdøre
1. Vi har indarbejdet bevægelse i fortællingen så børnene stadig bliver stimuleret i forbindelse med bevægelse, hvor de skal kram, give high five og trampe i jorden.

2. Hvis der kun kommer én type følelsesfrikadelle, så laver vi nogle tegninger klar så alle følelser bliver repræsenteret.

I projektet vil der både være fokus på processen og på produktet, da der skal være en rød tråd gennem forløbet som vi danner gennem genkendelighed fra proces til det færdige produkt. Denne genkendelighed er med til at skabe en tryghed i børnenes proces. Mens vi også er med til at udvikle børnenes forståelse af følelser og hvordan disse bruges i flere sammenhænge. Vi forsøger at lave opgaverne til børnene på et sådant niveau at de finder det spændende og udfordrende, men gør heller ikke så opgaven bliver uoverkommelig.

Det er også i denne alder at barnet udvikler sin tillid til verden, forståelse af følelser, sociale færdigheder, fantasi og kreativitet og forståelse for ens egen person. Det er alt sammen noget der lærers og udvikles gennem en aktiv deltagelse i samvær med andre.
I uge 25 er institutionen på tur i samarbejde med RGF, hvor de er på RGF´s område som er til bevægelse. Det er i forbindelse med dette at vi har valgt at børnene skal op og vise følelserne med handlingerne, da de så også kommer i bevægelse og ikke skal side og lytte til fortælling hele tiden.

Da vi befinder os forskellige steder rent geografisk vil der kunne opstå en asynkron kommunikation, hvis vi ikke taler i samme termer. Det kan også blive et problem da det kan tage tid at få kontakt da det hele foregår elektronisk. Hvor det havde været nemmere at stå ansigt til ansigt, da man kan have en mere flydende kommunikation.

Teknikloop
I arbejdet med samskabelsesprojektet benytter vi os af flere forskellige medier, med henblik på at skabe den sjoveste og mest forstående oplevelse for børnene.

Vi håber at de medier vi benytter i projektet kan inspirere børnene til at være mere kreative i deres fremgangsmåder, når de benytter sig af de same medier som vi har benyttet i projektet.

Vi har flere forskellige medier til rådighed til dette projekt, vi kan både benytte os af PC, Smartphones, og forskellige former for tablets. Desuden skal vi løbende lave indlæg til gruppens blog (http://frikadellenfida.blogspot.dk/), som er det arbejdsredskab der bruges til at præsentere processen og det færdige produkt for børnene. Til at lave de forskellige blog indlæg vil vi bruge filmredigeringsprogrammer, så vi kan klippe og ligge lyd ind over de videoer der laves. Desuden skal selve scenariet fra Fida´s første skoledag, laves i Bookcreator så det bliver en mere levende fortælling for børnene. Grunden til at vi benytter Bookcreator er at vi her både kan have billede og tekst samtidig med at fortælling kan læses højt, dette gør at pædagogen i højere grad har tid til at kunne observere børnenes forskellige reaktioner.

Vi ved på forhånd at institutionen er i besiddelse af en IPad, og at denne bliver benyttet. Desuden har vi fået tildelt en pædagog som har en stor kundskab indenfor teknik, hvilket vi har tænkt os at udnytte til fulde.

Æstetisk og kreativt loop
I vores samskabelses projekt vil vi gøre brug af forskellige æstetiske udtryk, for at fange flest muligt børn. Disse er blandt andet; billedkunst, hvor vi ønsker at børnene skal tegne deres egen udgave af Frikadellen Fida, med en af de tre følelser. Herudover skal film og fortælling danne ramme om vores samskabelses projekt, da det er her historien kommer til udtryk.

Fantasi er nødvendigt i alle skabende processer, da det er i fantasien at ideerne opstår. Fantasi er en tankevirksomhed, som skal hjælpe en med gennem indre billeddannelse at kunne forstille sig noget, som ikke er til at tage og føle på. Her er det vigtigt at forstå at, alt e muligt i fantasiens verden – derfor ønsker vi at børnene skal hjælpe os med at skrive historien om Følelses-Frikadellen Fida.

Til sidst er teknisk udfordring også en del af de æstetiske udtryk vi gerne vil bruge, da vi håber at pædagogen i ”Tøjhushavens Børnehus”, gerne vil lave videoer af børnenes reaktioner når de ser vores blogindlæg.

I forhold til vores historie om Frikadellen Fida, ønsker vi igennem medierne der bruges til at se blogindlægget, at børnene skal bruge kroppen for at give et æstetisk udtryk herigennem. Dette gøres blandt andet med planlagte bevægelser, der høre til hver af de tre følelser – disse er; give et knus, give en high five og trampe i jorden.

Det er vigtigt at bruge bevægelse under læring i forhold til vores sanser og dette gælder for børn hvor det er rart at bevæge sig i legende og idrætslige aktiviteter. Den motoriske udvikling er vigtigt under læring hos børnene og motivationen, hvilken er en del af den psykiske energi, den læring der bidrager til personens drivkraft.

Kulturloop
Vil søger at fremme en forstående kultur i institutionen, hvilket vi gør for at skabe bedre sammenhold, og for at styrker både eksisterende og nye venskaber, hvor der skal være plads til at man kan vise sine følelser. Vi ønsker at der skal være plads til alle og til de fejl der måtte opstå. For at gøre det nemmere for børnene at leve sig ind i det er der løbende tilbagemeldinger, hvor de kan se resultatet af deres arbejde.

Vi vil skabe en kultur med plads til de forskellige medier, dette kan både være brug af Ipad´s, videoer. I forbindelse med dette lærer de at vente på tur samtidig med at de for en forståelse for det de laver. Vi vil i den forbindelse forklare dem at der er mange måder man kan gå til den samme opgave på.

Vi forsøger at få mere bevægelse med ind i dagligdagen, derfor har vi også vores følelsesbevægelser med i projektet. Det er blevet dokumenteret at børn der er aktive lærer bedre end børn der hele tiden er stillesiddende, da det gør at de føler sig mere med. Desuden har de fleste børn en naturlig lyst til at bevæge sig.

Hvorfor er det vigtigt at bruge bevægelse under læring?

Det er vigtigt at bruge bevægelse under læring i forhold til vores sanser og dette gælder for børn hvor det er rart at bevæge sig i legende og idrætslige aktiviteter.9 Det er vigtigt ikke at overstimulere sanserne da de hos den enkelte kan opfattes som noget ubehag og det kan have en effekt der bevæger sig i den stik modsatte retning end det der er hensigten.

Den motoriske udvikling er vigtigt under læring hos børnene og motivationen, hvilken er en del af den psykiske energi, den læring der bidrager til personens drivkraft.


Det er vigtigt at bruge bevægelse for at lære børnene i hvordan de skal bruge deres kroppe og udvikle alle deres sanser og ikke mindst den motoriske udvikling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar