Indledning
Vi er i gang med et projekt på
modul 5 om medborgerskab og samskabelse, i den anledning er vi blevet tildelt
børnehuset Tøjhushaven i Randers, med målgruppen 3-5 år. Projektet skal være
udformet på en måde, så børnene kan være deltagende og have medbestemmelse i
udformningen af det endelige produkt. Gennem projektet vil der løbende, blive
lagt blogindlæg ud fra de studerende, så pædagogen og børnene kan følge med i
tankerne og processerne, hen til det færdige produkt. Kommunikationen foregår
gennem forskellige digitale platforme, institutionen og de studerende imellem.
Temaloop
Vi arbejder med temaet
følelser, hvor vi tager udgangspunkt i vores egen interesse. I arbejdet med
temaet følelser vil vi lave et samskabelsesprojekt, med ”Tøjhushavens
Børnehus”. Vi arbejder med målgruppen 3-5 år, hvilket gør at vi kan tage fat i
den grundlæggende forståelse af følelser.
Vi vil forsøge at give en
forståelse af det at være, sur, glad og ked af det. Disse tre følelser er en
del af de følelser som vi vil beskrive som grundfølelserne. Det er disse
følelser der er vigtigst at få udviklet da de er med til at kunne forstå de
andre følelser. Vi vil gøre det gennem en fortælling om frikadellen
Fida, hvor børnene skal hjælpe Fida med at blive glad på sin første dag i
børnehaven.
Temaet blev som sagt valgt af
egen interesse, hvor vi har en problemformulering som lyder, Hvordan kan vi som
pædagoger give en forståelse af hvad følelser er samt på hvilket måder de
kommer til udtryk i mimik.
Projektet dækker over flere af
de 6 lærerplanstemaer, da der arbejdes med børnenes forståelse af empati og
følelser. Snakker vi om det sociale skal børnene lærer at vise omsorg og empati
overfor hinanden, hvilket ikke er muligt uden den grundlæggende forståelse af
følelserne. Følelser kommer også til udtryk gennem forskellige mimiker, og
forskellige kropsholdninger. Disse udtryk er vigtige at forstå for at man kan
få den fulde sammenhæng i kommunikation og derved sproget. Ser vi på krop og
bevægelse, vil det at kende følelserne
gøre at man følger sine sanser mere i sine bevægelser, da man har en
forforståelse af at eksempelvis krydsede arme tit antyder en form for
negativitet.
Når vi ser på et barns
personlige udvikling, vil denne udvikling være meget afhængig af forståelse af
følelser, da det er dem der gør at de ved hvordan du har det med den gældende
opgave. Det vil sige at har du ikke kontrol over dine følelser, vil der bruges
ekstra ressourcer på at forstå hvorfor man gør som man gør. I stedet på at
kigge fremad mod nye udfordringer.
Man kan med andre ord sige at
det at forstå følelser er nøglen til selvforståelse, det skal forstås sådan at
man kommer til at være mere bevidst om hvorfor man har det som man har det.
Denne forståelse kommer gennem den verbale forståelse af følelser, da det at
man kan sætte ord på følelserne viser at man har en dybere forståelse for dem.
Dette gør at man også for nemmere ved at forstå andre og deres signaler.
Det at man kan stå ved sine følelser kan forbedre ens
reaktionsevne i forhold til hvis man møder u-forventede elementer der vækker
følelser i en. I forbindelse med dette nævnes det også at det at forstå
følelser, læres ved at omgivelserne også udtrykker forskellige følelser.
Når man møder andre kulturer
vil det også være en stor fordel at have styr på de mest grundlæggende
følelser, da der kan være en sprogbarriere, som gør at de forskellige udtryk
der kommer gennem følelserne er vil få stor betydning da man så skal aflæse
hinandens koder, i kropssprog og ansigtsmimik.
Vi forsøger at holde det på et børnevenligt niveau ved at
historien omhandler frikadellen Fida, som børnene kan forholde sig til og se
noget sjovt ved. Vi vil have børnene til at deltage aktivt ved at de tegner
deres egen Frikadelle, og navngiver den. Da børn er glade for bevægelse, vil vi
også stimulere denne del under selve historieoplæsning på institutionen.
Rammeloop
Selve projektet forløber, over
3 blog indlæg, hvor der vil være en tilbagemelding fra børnehaven, efter hvert
indlæg.
Vores plan er at der sammen med
børnene skal skabes en fortælling om Frikadellen Fida, som skal starte i
børnehave. Her møder vi Fida hvor hun er ked af det fordi hendes mor forlader
hende, og så er det vores og børnenes opgave at gøre hende glad i fællesskab. I
det første blog indlæg har vi planlagt at lave en præsentation af Fida, og de
tre følelser som hun kommer igennem. For at få børnenes kreative side med,
beder vi børnene om at tegne deres egen frikadelle, som vi vil bruge videre i
historien.
I andet blog indlæg vil vi
starte fortællingen om Fida´s første dag i børnehaven, hvor Fida starter med at
være ked af det, og i løbet af fortællingen bliver sur. Her for Fida brug for
sine frikadelle venner, som er de tegninger som børnene selv har tegnet Her for
børnene så til opgave at hjælpe os med at gøre Fida glad igen, da vi spørger
børnene om hvad der gør dem glad, og bruger det til at gøre Fida glad senere.
I det sidste blog indlæg vil vi
præsentere børnene for det færdige produkt, som er blevet skabt med hjælp af
deres tegninger og deres snak om hvordan man bliver glad.
Mulige benspænd
1. At de skal samarbejde med RGF i uge 25
2.
At alle kommer med den samme følelses frikadelle
Pædagogiske bagdøre
1. Vi har indarbejdet
bevægelse i fortællingen så børnene stadig bliver stimuleret i forbindelse med
bevægelse, hvor de skal kram, give high five og trampe i jorden.
2.
Hvis der kun kommer én type følelsesfrikadelle, så laver vi nogle tegninger
klar så alle følelser bliver repræsenteret.
I projektet vil der både være
fokus på processen og på produktet, da der skal være en rød tråd gennem
forløbet som vi danner gennem genkendelighed fra proces til det færdige
produkt. Denne genkendelighed er med til at skabe en tryghed i børnenes proces.
Mens vi også er med til at udvikle børnenes forståelse af følelser og hvordan
disse bruges i flere sammenhænge. Vi forsøger at lave opgaverne til børnene på
et sådant niveau at de finder det spændende og udfordrende, men gør heller ikke
så opgaven bliver uoverkommelig.
Det er også i denne alder at barnet udvikler sin tillid til
verden, forståelse af følelser, sociale færdigheder, fantasi og kreativitet og
forståelse for ens egen person. Det er alt sammen noget der lærers og udvikles
gennem en aktiv deltagelse i samvær med andre.
I uge 25 er institutionen på
tur i samarbejde med RGF, hvor de er på RGF´s område som er til bevægelse. Det
er i forbindelse med dette at vi har valgt at børnene skal op og vise
følelserne med handlingerne, da de så også kommer i bevægelse og ikke skal side
og lytte til fortælling hele tiden.
Da vi befinder os forskellige steder rent geografisk vil der
kunne opstå en asynkron kommunikation, hvis vi ikke taler i samme termer. Det
kan også blive et problem da det kan tage tid at få kontakt da det hele foregår
elektronisk. Hvor det havde været nemmere at stå ansigt til ansigt, da man kan
have en mere flydende kommunikation.
Teknikloop
I arbejdet med
samskabelsesprojektet benytter vi os af flere forskellige medier, med henblik
på at skabe den sjoveste og mest forstående oplevelse for børnene.
Vi håber at de medier vi
benytter i projektet kan inspirere børnene til at være mere kreative i deres
fremgangsmåder, når de benytter sig af de same medier som vi har benyttet i
projektet.
Vi har flere forskellige medier
til rådighed til dette projekt, vi kan både benytte os af PC, Smartphones, og
forskellige former for tablets. Desuden skal vi løbende lave indlæg til
gruppens blog (http://frikadellenfida.blogspot.dk/), som er det arbejdsredskab
der bruges til at præsentere processen og det færdige produkt for børnene. Til
at lave de forskellige blog indlæg vil vi bruge filmredigeringsprogrammer, så
vi kan klippe og ligge lyd ind over de videoer der laves. Desuden skal selve
scenariet fra Fida´s første skoledag, laves i Bookcreator så det bliver en mere
levende fortælling for børnene. Grunden til at vi benytter Bookcreator er at vi
her både kan have billede og tekst samtidig med at fortælling kan læses højt, dette
gør at pædagogen i højere grad har tid til at kunne observere børnenes
forskellige reaktioner.
Vi ved på
forhånd at institutionen er i besiddelse af en IPad, og at denne bliver
benyttet. Desuden har vi fået tildelt en pædagog som har en stor kundskab
indenfor teknik, hvilket vi har tænkt os at udnytte til fulde.
Æstetisk og kreativt loop
I vores
samskabelses projekt vil vi gøre brug af forskellige æstetiske udtryk, for at
fange flest muligt børn. Disse er blandt andet; billedkunst, hvor vi ønsker at
børnene skal tegne deres egen udgave af Frikadellen Fida, med en af de tre
følelser. Herudover skal film og fortælling danne ramme om vores samskabelses
projekt, da det er her historien kommer til udtryk.
Fantasi er
nødvendigt i alle skabende processer, da det er i fantasien at ideerne opstår.
Fantasi er en tankevirksomhed, som skal hjælpe en med gennem indre
billeddannelse at kunne forstille sig noget, som ikke er til at tage og føle
på. Her er det vigtigt at forstå at, alt e muligt i fantasiens verden – derfor
ønsker vi at børnene skal hjælpe os med at skrive historien om
Følelses-Frikadellen Fida.
Til sidst er teknisk udfordring
også en del af de æstetiske udtryk vi gerne vil bruge, da vi håber at pædagogen
i ”Tøjhushavens Børnehus”, gerne vil lave videoer af børnenes reaktioner når de
ser vores blogindlæg.
I forhold
til vores historie om Frikadellen Fida, ønsker vi igennem medierne der bruges
til at se blogindlægget, at børnene skal bruge kroppen for at give et æstetisk
udtryk herigennem. Dette gøres blandt andet med planlagte bevægelser, der høre
til hver af de tre følelser – disse er; give et knus, give en high five og
trampe i jorden.
Det er
vigtigt at bruge bevægelse under læring i forhold til vores sanser og dette
gælder for børn hvor det er rart at bevæge sig i legende og idrætslige
aktiviteter. Den
motoriske udvikling er vigtigt under læring hos børnene og motivationen,
hvilken er en del af den psykiske energi, den læring der bidrager til personens
drivkraft.
Kulturloop
Vil søger at fremme en
forstående kultur i institutionen, hvilket vi gør for at skabe bedre
sammenhold, og for at styrker både eksisterende og nye venskaber, hvor der skal
være plads til at man kan vise sine følelser. Vi ønsker at der skal være plads
til alle og til de fejl der måtte opstå. For at gøre det nemmere for børnene at
leve sig ind i det er der løbende tilbagemeldinger, hvor de kan se resultatet
af deres arbejde.
Vi vil skabe en kultur med
plads til de forskellige medier, dette kan både være brug af Ipad´s, videoer. I
forbindelse med dette lærer de at vente på tur samtidig med at de for en
forståelse for det de laver. Vi vil i den forbindelse forklare dem at der er
mange måder man kan gå til den samme opgave på.
Vi forsøger
at få mere bevægelse med ind i dagligdagen, derfor har vi også vores
følelsesbevægelser med i projektet. Det er blevet dokumenteret at børn der er
aktive lærer bedre end børn der hele tiden er stillesiddende, da det gør at de
føler sig mere med. Desuden har de fleste børn en naturlig lyst til at bevæge
sig.
Hvorfor er det vigtigt at bruge
bevægelse under læring?
Det er vigtigt at bruge
bevægelse under læring i forhold til vores sanser og dette gælder for børn hvor
det er rart at bevæge sig i legende og idrætslige aktiviteter.9 Det er vigtigt
ikke at overstimulere sanserne da de hos
den enkelte kan opfattes som noget ubehag og det kan have en effekt der bevæger
sig i den stik modsatte retning end det der er hensigten.
Den motoriske udvikling er
vigtigt under læring hos børnene og motivationen, hvilken er en del af den
psykiske energi, den læring der bidrager til personens drivkraft.
Det er
vigtigt at bruge bevægelse for at lære børnene i hvordan de skal bruge deres
kroppe og udvikle alle deres sanser og ikke mindst den motoriske udvikling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar